Gastronomy and Wine Tourism και το δίκτυο των Γαστρονομικών Κοινοτήτων

Gastronomy and Wine Tourism και Γαστρονομικές Κοινότητες - Greek Gastronomy Guide
May 11 2019

Gastronomy and Wine Tourism και το δίκτυο των Γαστρονομικών Κοινοτήτων

Η δράση Gastronomy and Wine Tourism είναι μια πρωτοβουλία του Greek Gastronomy Guide, που δίνει σάρκα και οστά στις Γαστρονομικές Κοινότητες, δημιουργώντας ένα κοινό brand name και ταυτόχρονα ένα κοινό δίκτυο.

Οι επαγγελματίες κάθε περιοχής από τον ευρύτερο χώρο της γαστρονομίας (αγροτικός τομέας-μεταποίηση-εστίαση-φιλοξενία) συνεργάζονται, οργανώνονται και δημιουργούν Γαστρονομικές Κοινότητες με  σκοπό την καταγραφή της ποιοτικής γαστρονομικής προσφοράς της, την  συγκροτημένη σύνδεση του Τουρισμού με τον Γαστρονομικό Πολιτισμό και τη ανάδειξή της σε Γαστρονομικό και Οινικό Προορισμό.

Οι δρόμοι από τους οποίους περάσαμε φτάσουμε ως εδώ είναι οι εξής και μας τους αφηγείται ο Γιώργος Πίττας:

Γιώργος Πίττας: Γαστρονομικές Κοινότητες - Γαστρονομικοί Προορισμοί

“Είναι κοινά αποδεκτό – ειδικά στον κόσμο της Γαστρονομίας και του Τουρισμού – ότι η γαστρονομία προσδίδει αξία σε κάθε τόπο, συμβάλει στην ανάπτυξη του αγροδιατροφικού κλάδου, τονώνει την τοπική οικονομία, διαμορφώνει την πολιτιστική ταυτότητα κάθε τόπου, ενισχύει στη τουριστική ταυτότητα και το brand name  κάθε περιοχής, είναι η δεύτερη προτεραιότητα στους παράγοντες επιλογής ενός προορισμού, και τελος η αξία της διατροφής αποτελεί αποτελεί το 1/3 της τουριστικής δαπάνης.

Πώς όμως η γενική διαπίστωση για την σπουδαιότητα της γαστρονομίας μπορεί να γίνει δράση και να μετατραπεί σε απτό αποτέλεσμα; H άποψη μου είναι ότι η γαστρονομία πρέπει να αναπτυχθεί σε τοπικό επίπεδο. Η δε γαστρονομική ταυτότητα κάθε τόπου θα αναδειχθεί μόνον και μόνον όταν,  οι επαγγελματίες του ευρύτερου τομέα της γαστρονομίας (αγρότες, μεταποιητές, εστίαση, φιλοξενία), εμπλακούν και συνεργαστούν για να αξιοποιήσουν τον γαστρονομικό πλούτο του τόπου τους.

Παραγωγοί, επαγγελματίες της εστίασης και της φιλοξενίας μαζί με τις περίφημες ηπειρώτικες πίτες. Δημαρχείο Ζαγορίου

Η έκδοση “Γαστρονομικές κοινότητες-Γαστρονομικοί προορισμοί” ήρθε να ολοκληρώσει μια ιδέα που δουλευόταν μέσα μου 3 χρόνια, απ’ όταν εισήγαγα τον όρο “Γαστρονομικές κοινότητες”, – εμπνευσμένος από την πρωτοπόρα πρωτοβουλία των Tinoς Food Paths – την στιγμή που άρχισα να γνωρίζω για τα καλά το δυναμικό της ελληνικής περιφέρειας. Τότε όταν ταξίδεψα σε 41 περιοχές της χώρας, προκειμένου να οργανώσω το υλικό (προϊόντα, εδέσματα, παραγωγούς, μαγείρους) που χρησιμοποιείτο για το πρόγραμμα του Ελληνικού Πρωινού του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) και που είχα την χαρά και την τιμή να είμαι επικεφαλής.”

To περιεχόμενο του βιβλίου «Γαστρονομικές Κοινότητες – Γαστρονομικοί προορισμοί»

O Γιώργος Πίττας στο βιβλίο του «Γαστρονομικές Κοινότητες – Γαστρονομικοί προορισμοί», θέτει προβληματισμούς και προτείνει δράσεις,  έτσι ώστε ο γαστρονομικός πλούτος κάθε τόπου να αξιοποιηθεί και να γίνει, μέσα από την αφύπνιση των κοιμισμένων συλλογικοτήτων, μοχλός ανάπτυξης για την  ελληνική γαστρονομία και την οικονομία της χώρας.

Το βιβλίο απευθύνεται κυρίως στα υποψήφια μέλη των γαστρονομικών κοινοτήτων, δηλαδή σε όλους τους επαγγελματίες του ευρύτερου χώρου του αγροδιατροφικού κλάδου, της εστίασης και του τουρισμού.

Σκοπός του βιβλίου δεν είναι μόνο η διεύρυνση των γνώσεων των επαγγελματιών και η ευαισθητοποίησή τους στους θησαυρούς της γαστρονομίας του τόπου τους αλλά κυρίως η προετοιμασία τους για τη δημιουργία ενός νέου θεσμού, του θεσμού των Γαστρονομικών Κοινοτήτων. Το βιβλίο επιδιώκει να γίνει οδηγός δράσης, ένα εγχειρίδιο συμπεριφοράς.

Το βιβλίο ταξιδεύει

Ευθύς ως κυκλοφόρησε το βιβλίο, υπήρξαν  προσκλήσεις για την παρουσίασή του και το βιβλίο ταξίδεψε σε πολλές πόλεις της Ελλάδας όπως Θεσσαλονίκη, Κερκίνη, Γουμένισσα, Ζαγόρι, Κως, Καλαμάτα, Νάουσα, ενώ υπάρχουν προσκλήσεις και για άλλες περιοχές.

Η βράβευση στα Tourism Awards 2019

Στην μεγάλη γιορτή του Τουρισμού Tourism Awards 2019 οι ” Γαστρονομικές Κοινότητες-Γαστρονομικοί Προορισμοί” βραβεύτηκαν με το Golden Prize, στην κατηγορία “Συγγραφικό έργο για τον τουρισμό”.

Οι γαστρονομικές κοινότητες στην πράξη

Η μεγαλύτερη ικανοποιήση για τον συγγραφέα ήταν η ζεστή υποδοχή που συνάντησε από την περιφέρεια και η επιθυμία πολλών περιοχών να δοκιμάσουν την εφαρμογή της νέας αυτής δράσης. Από τον Ιανουάριο μέχρι σήμερα το πρόγραμμα υλοποιείται σε 4 περιοχές (Καλαμάτα, Νάουσα, Κερκίνη, Ζαγόρι), ενώ προετοιμάζονται να ανακοινωθούν και να ξεκινήσουν σύντομα συνεργασίες  με άλλες 4 περιοχές.

Τo πρόγραμμα GASTRONOMY AND WINE TOURISM περιλαμβάνει τις κάτωθι φάσεις:

  1. Συγκρότηση Γαστρονομικής Κοινότητας κάθε προορισμού (15-30άτομα).
  2. Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Γαστρονομικών Κοινοτήτων.
  3. Δημιουργία ψηφιακού οδηγού του πρωταγωνιστών κάθε Γαστρονομικού Προορισμού με το brand name,  Gastronomy and Wine Tourism.
  4. Δημιουργία έντυπου οδηγού του Γαστρονομικού Προορισμού Gastronomy and Wine Tourism.
  5. Παρουσίαση του κάθε Γαστρονομικού Προορισμού στην ολότητά του (προϊόντα, γευσιγνωσίες, ανάδειξη γαστρονομικών πόρων) στο Yoleni’s Greek Gastronomy Center (H Kalamata τον Ιούνιο και η Naoussa τον Ιούλιο).
  6. Αντίστοιχη παρουσίαση του Γαστρονομικου Προορισμού στην ολότητά του στο τόπο του, ώστε να το έργο να γίνει γνωστό στην τοπική κοινωνία.
  7. Οργάνωση fam trips και press trips.

Εκπαίδευση

Η εκπαίδευση των μελών της  γαστρονομικής κοινότητας περιλαμβάνει διάφορες φάσεις:

1. Kατά πρώτο επιδεικνύεται ο τρόπος με τον οποίο τα μέλη της ομάδας να αξιολογήσουν από κοινού και να εντοπίσουν από κοινού τα αγαθά και τις αξίες της γαστρονομίας κάθε τόπου (Τόπος – Ιστορία, Παραδοσιακή κουζίνα, Διαμονή με αρώματα γεύσεων, Προϊόντα, Παραγωγοί, Εδέσματα, Ταβέρνες, Εστιατόρια, Καφενεία, Πανηγύρια, Αγορές, Αξιοθέατα), που πρέπει να αναδειχθούν και να αξιοποιηθούν ώστε να συγκροτήσουν τη γαστρονομική ταυτότητα κάθε τόπου.

Λάθη, κριτική, ανάληψη ευθύνης

2. Σχολιάζονται σε ημερίδα αποσπάσματα του βιβλίου που αναφέρονται στην αλλαγή νοοτροπίας των επαγγελματιών. Θέματα που θίγονται κατά την διάρκεια των συναντήσεων είναι: «Αυτογνωσία και μάθηση», «Από την ντροπή στην πολιτιστική αυτοπεποίθηση», «Εμείς και το λάθος», «Το δώρο της κριτικής», «Ανάληψη ευθύνης», «Αγάπη για τον τόπο», «Ολιστική εμπειρία προορισμού», «Μύθος και Λόγος». «Διαχείριση προβλημάτων», «Εργαλεία Μάρκετινγκ».

Μια εκ των συναντήσεων της Γαστρονομικής Κοινότητας της Καλαμάτας

3. Μετά το πέρας των συναντήσεων συγκροτείται η Γαστρονομική Κοινότητητα από τα μέλη της στην βάση των 4 αξιών «Αυτοδέσμευση, Συνεργατικότητα, Ποιότητα, Εντοπιότητα» και τους παραδίδεται σχετική πιστοποίηση συμμετοχής.

Ψηφιακός Γαστρονομικός Οδηγός

O ψηφιακός  οδηγός του κάθε Γαστρονομικού Προορισμού του προγράμματος Gastronomy and Wine Tourism είναι το βασικό εργαλείο για την περιήγηση κάθε περιηγητή με γαστρονομικές ανησυχίες.

Η συμπλήρωση του οδηγού γίνεται με την σύμφωνη γνώμη των μελών -αφού προηγηθεί διάλογος- της Γαστρονομικής Κοινότητας κάθε περιοχής, πρώτον για είναι φερέγγυος και κατά δεύτερο για να νιώσουν τα μέλη ότι είναι δικός τους και να τον υποστήριξουν.

“Αν δεν γράψουμε εμείς την ιστορία μας και τον μύθο μας, θα την γράψουν κάποιοι άλλοι και σίγουρα, όχι με τον τρόπο που θα επιθυμούσαμε εμείς”.

Η ιστοσελίδα greekgastronomyguide.gr το δημιούργημα του Γιώργου Πίττα και της Μπήλιως Τσουκαλά πιστεύει ότι η λογική που συνδέει το πλέγμα «Τοπίο – Περιβάλλον – Αγροτική Οικονομία – Αγροδιατροφικά Προϊόντα– Γαστρονομία – Πολιτισμός – Τουρισμός» μπορεί να αποτελέσει βασικό πυλώνα της νέας οικονομικής ανάπτυξης της χώρας.

Μέσα σε τρία χρόνια χάρις το πρωτότυπο πολυεπίπεδο περιεχόμενο η ιστοσελίδα βρίσκεται στις  πρώτες θέσεις επισκεψιμότητας στο χώρο της Γαστρονομίας και του Τουρισμού, τα άρθρα που αναρτά είναι πάντα στην πρώτη σελίδα αναζήτησης.


Για τις ανάγκες του προγράμματος Gastronomy and Wine Tourism δημιουργούνται στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα 30-35 άρθρα των  που αναφέρονται στους πρωταγωνιστές της γαστρονομίας κάθε τόπου, μετά από φωτογράφιση, συνέντευξη και επίσκεψη στην έδρα τους.

Ο ψηφιακός χάρτης κάθε περιοχής που είναι ενταγμένη στο πρόγραμμα, περιλαμβάνει όλους τους πρωταγωνιστές – από όποια κατηγορία προέρχονται – ενώ παράλληλα σε κατευθύνει να επισκεφτείς και τους υπόλοιπους δημιουργώντας έτσι μια ολιστική εικόνα του τόπου.

Έντυπος Οδηγός Gastronomy and Wine Tourism

O έντυπος οδηγός του κάθε Γαστρονομικού Προορισμού του προγραμματος Gastronomy and Wine Tourism  συμπυκνώνει στις σελίδες του, τους γαστρονομικούς θησαυρούς της περιοχής, ενώ ταυτόχρονα παραπέμπει στον ψηφιακό οδηγό του Greek Gastronomy Guide προκειμένου ο αναγνώστης να αποκτήσει αναλυτικότερη προσέγγιση και γεωγραφικό εντοπισμό όλων των γαστρονομικών πόρων και αξιοθεάτων της.

Τα κεφάλαια του οδηγού περιλαμβάνουν:

Περιεχόμενα

(Περιεχόμενα έντυπου οδηγού Νάουσας)

Ο τόπος και η ιστορία

(Τόπος και ιστορία της Νάουσας)

Πρώτες ύλες υψηλής ποιότητας

(Καλαμάτα)

To  εμβληματικό προϊόν

(Ελιές Καλαμών και εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο ΠΟΠ Καλαμάτας)

Παραδοσιακή κουζίνα – Χαρακτηριστικά εδέσματα

(Χαρακτηριστικά εδέσματα της Καλαμάτας-Μεσσηνίας)

Εστιατόρια και ταβέρνες

(Ταβέρνες και εστιατόρια της Νάουσας)

Οινικός τουρισμός

(Οινικός τουρισμός στην πόλη του Οίνου)

Αγορές, Γαστρονομικές εκδηλώσεις, Γιορτές

(Αγορές της Καλαμάτας)

10 Γαστρονομικά ενθύμια

(Tα 10 γαστρονομικά ενθύμια από την Καλαμάτα)

Ταξιδεύοντας

(Ταξιδεύοντας… από τον γαστρονομικό οδηγό της Καλαμάτας)

Επίλογος

Ένας νέος θεσμός, οι Γαστρονομικές Κοινότητες, και ένα εργαλείο, το Gastronomy and Wine Tourism, έρχονται να προσθέσουν το λιθαράκι τους, στην Τουριστική Προσφορά της χώρας μας. Οι δυσκολίες αρκετές, η κυριότερη η νοοτροπία του Έλληνα και η δυσκολία του να συνεργαστεί.

Ο συγγραφέας πάντως αισιοδοξεί και όπως γράφει στον επίλογο του βιβλίου του:

«Οι γαστρονομικές κοινότητες θα κληθούν να παίξουν έναν πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια νέα εποχή,

όπου οι συνεργασίες θα χορεύουν ταγκό με τις ατομικές φιλοδοξίες,

οι ελπίδες δεν θα μαραζώνουν στη μοναξιά των προσωπικών διαδρομών

και η πίστη στο κοινό καλό δεν θα είναι μακρινή οπτασία”.

<