Ένα αφιέρωμα στο Ελληνικό πρωινό

Ένα αφιέρωμα στο Ελληνικό πρωινό - Greek Gastronomy Guide
Dec 22 2017

Ένα αφιέρωμα στο Ελληνικό πρωινό

  • «Ελληνικό Πρωινό»: Ένα ακόμα project ή… ένα μάθημα ζωής;

Στόχος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλαδος, ήταν το Ελληνικό Πρωινό να προσφέρει το σύνολο των τοπικών προιόντων και εδεσμάτων κάθε περιοχής στους μπουφέδες των ελληνικών ξενοδοχείων, φέρνοντας αφ’ ενός κοντά τους ξενοδόχους και τους τοπικούς παραγωγούς, και αφ’ετέρου, να αποτελέσει κύριο στοιχείο της ταυτότητας  του ελληνικού ξενοδοχειακού προϊόντος. Στην ουσία ήταν όμως και για μας τους Ελληνες ένα μάθημα αυτογνωσίας, ένα εργαλείο για να τονωθεί η πολιτιστική μας αυτοπεποίθηση, και ακουμπώντας πάνω στην γαστρονομική κληρονομιά κάθε τόπου να αποκτήσουμε ακόμα ένα ακόμα «όπλο» στην μάχη του ανταγωνισμού.

  • Γιατί πρωινό και όχι… μεσημεριανό ή βραδινό;

Γιατί το πρωινό είναι υποχρεωτικό στα ξενοδοχεία, γιατί εδώ υπάρχει χώρος για τυροκομικά, για αλλαντικά, για μέλια, βοτάνια, αρτοσκευάσματα, για μαρμελάδες δηλ. για το μεγαλύτερο μέρος των αγροδιατροφικών προϊόντων, αλλά και για πίτες, γλυκά και άλλα εδέσματα.

  • Γιατί το ελληνικό πρωινό έγινε… ξένο; Τι πήγε «στραβά»;

Mα όλη η ελληνική κοινωνία αλληθώριζε προς τη Δύση σ’ όλα τα επίπεδα της καθημερινοτητας. Έτσι εκτός των στερεότυπων φαγητών που αγάπησαν οι αλλοδαποί επισκέπτες της χώρας (Μουσακάς, τζατζίκι, σουβλάκι, γεμιστά, ντολμάδες, θαλασσινά) οι τοπικές κουζίνες εξαφανίστηκαν, γιατί εμείς οι Έλληνες ντρεπόμασταν για την γαστρονομική μας κληρονομιά. Θέλαμε να ξεχάσουμε τις τροφές με τις οποίες μεγαλώσαμε, τον τραχανά, το πετιμέζι, τα λαλάγγια, τις χυλοπίτες, τις εκατοντοντάδες πίτες. Έτσι νομίσαμε ότι ο ξένος θα ενθουσιαζόταν με το κατεψυγμένο κρουασάν που θα του δίναμε ή με τις κρέπες και τις βάφλες, ή με τα τυράκια La vache qui rit!

  • Πώς έγινε η ανάπτυξη του Ελληνικού Πρωινού;

Ταξιδέψαμε επί 8 χρόνια,  απ’ άκρη ως άκρη στην Ελλάδα με σκοπό να ευαισθητοποιήσουμε όλους τους σχετικούς ενδιαφερόμενους (παραγωγούς, ξενοδόχους, σεφ, τοπικη αυτοδιοίκηση), με αποτέλεσματα τη δημιουργία 41 Προτύπων  Ελληνικού Πρωινού, ενώ την περίοδο αυτή υλοποιήσαμε πάνω από 800 εντάξεις ξενοδοχείων. Ενημερώσαμε ξενοδόχους, γνωρίσαμε παραγωγούς, ανακαλύψαμε προϊόντα και συνταγές. υμμετείχαμε σε εκθέσεις, σε συνέδρια και φόρα, ενημερώσαμε τον τύπο και την τηλεόραση. Το Ελληνικό Πρωινό, έγινε θέμα. Πριν 8 χρόνια δεν υπήρχε καν στο λεξιλόγιό μας, ανεξάρτητα αν κάποιοι ξενοδόχοι το εφάρμοζαν από μεράκι. Σήμερα συζητιέται παντού, στα ΜΜΕ, στις σχολές, στην κοινωνία.

  • Υπάρχει ελπίδα και διάθεση για αλλαγή;

Τα τελευταία χρόνια γίνεται μιά επανάσταση. Εκατοντάδες νέα πιστοποιημένα προϊόντα βρίσκουν τη θέση τους στην Ελλάδα και το εξωτερικό, δεκάδες βιβλία σοβαρά που καταπιάνονται με τις τοπικές κουζίνες, παρά πολλοί νέοι σεφ που στηρίζουν τις δημιουργίες τους στην αξιοποίηση τοπικών προϊόντων και παραδοσιακών συνταγών. Και επιπλέον ένα κοινό που ψάχνεται, προβληματίζεται και κάνει επιλογές.

  • Τελικά, οι Έλληνες αγαπούν την κουζίνα τους;

Οι Έλληνες αγαπούν τον τόπο τους; αγαπούν την αλήθεια; έχουν υγιή σχέση με το παρελθόν τους, δημιουργική σχέση με το παρόν, και αισιόδοξη με τα μελλούμενα;

Προφανώς και όχι πλην μιας μειοψηφίας. Για να αγαπήσεις πρέπει να γνωρίσεις, να κοπιάσεις, να πονέσεις.

Να βρεις την ουσία των πραγμάτων κι όχι να αρκεστείς στις φιοριτούρες και στις περικοκλάδες. Πάντως στο χώρο της γαστρονομίας κινούνται πολλά, άλλα σε επίπεδο ματαιοδοξίας και μόδας και άλλα σε επίπεδο αυτογνωσίας και ουσίας. Και αυτό το τελευταίο είναι πολύ αισιόδοξο.

<