Γαστρονομικές Κοινότητες - Greek Gastronomy Guide

ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ

Οι επαγγελματίες του ευρύτερου χώρου της γαστρονομίας (αγροτικός τομέας- μεταποίηση-εστίαση-φιλοξενία) συνεργάζονται και οργανώνονται σε Γαστρονομικές Κοινότητες σε όλη την Ελλάδα.

Στόχος κάθε περιοχής η καταγραφή της ποιοτικής γαστρονομικής προσφοράς, η παράλληλη συγκροτημένη σύνδεση του Τουρισμού με τον Γαστρονομικό Πολιτισμό της και η ανάδειξή της σε έναν Γαστρονομικό και Οινικό Προορισμό.

Gastronomy & Wine Tourism - Greek Gastronomy Guide
Γαστρονομικές Κοινότητες - Greek Gastronomy Guide
Gastronomy & Wine Tourism - Greek Gastronomy Guide

Γαστρονομικές Κοινότητες: Κεντρική ιδέα

Το πρόγραμμα Γαστρονομικές Κοινότητες – Gastronomy & Wine Tourism είναι το πιο φιλόδοξο πρόγραμμα δράσης στον χώρο της Γαστρονομίας και του Τουρισμού. Κεντρική ιδέα του προγράμματος Γαστρονομικές Κοινότητες είναι ότι η γαστρονομία της χώρας μας πρέπει να αναπτυχθεί σε τοπικό επίπεδο. Η γαστρονομική ταυτότητα κάθε τόπου θα αναδειχθεί μόνον όταν οι επαγγελματίες του ευρύτερου τομέα της γαστρονομίας εμπλακούν και συνεργαστούν για να αξιοποιήσουν τον γαστρονομικό πλούτο του τόπου τους. Δημιουργείται έτσι το πρόγραμμα Γαστρονομικές Κοινότητες – Gastronomy and Wine Tourism, όπου oι επαγγελματίες κάθε περιοχής από τον ευρύτερο χώρο της γαστρονομίας (αγροτικός τομέας-μεταποίηση-εστίαση-φιλοξενία) συνεργάζονται, οργανώνονται και δημιουργούν με σκοπό την καταγραφή της ποιοτικής γαστρονομικής προσφοράς το τόπου τους, τη δημιουργία σχέσων αλληλοϋποστήριξης, τη συγκροτημένη σύνδεση του Τουρισμού με τον Γαστρονομικό Πολιτισμό και τη ανάδειξή του κάθε τόπου σε Γαστρονομικό και Οινικό Προορισμό. Δημιουργούν δηλαδή ένα οικοσύστημα και μια ομπρέλα που θα αναδείξει την περιοχή στο σύνολό της, αλλά και κάθε μονάδα ξεχωριστά.

Την ευθύνη για την συγκρότηση των ομάδων, την αποτύπωση και την προβολή του τόπου και του θεσμού των Γαστρονομικών Κοινοτήτων έχει η καταξιωμένη ιστοσελίδα Greek Gastronomy Guide, η οποία έχει δημιουργήσει και διαχειρίζεται το όλον project του Gastronomy and Wine Tourism.

ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ

Παναγιά η Χοζοβιώτισσα, Μοναστήρι - Αμοργός - Greek Gastronomy Guide

Αμοργός

Γεφύρι της Άρτας - ``Η θυσία της γυναίκας του πρωτομάστορα`` - Greek Gastronomy Guide

Άρτα

Ζαγόρι - Greek Gastronomy Guide

Ζαγόρι

Μεσσηνία

Καλαμάτα

Πλέοντας στη λίμνη με κανό - Δραστηριότητες στη λίμνη Κερκίνη - Greek Gastronomy Guide

Κερκίνη

Αχίλλειον - Κέρκυρα - Greek Gastronomy Guide

Κέρκυρα

Αμπελώνας Νάουσας - Οινοποιεία Νάουσας - Greek Gastronomy Guide

Νάουσα

Γαία Οινοποιητική - Οινοποιείο Νεμέας - Greek Gastronomy Guide

Νεμέα

Πήλιο - Greek Gastronomy Guide

Πήλιο

null

Ρόδος

Σκιάθος - Greek Gastronomy Guide

Σκιάθος

Γαστρονομικές Κοινότητες – Γαστρονομικοί Προορισμοί, εγχειρίδιο δράσης

Το πρόγραμμα Γαστρονομικές Κοινότητες στηρίζεται στο βιβλίο «Γαστρονομικές Κοινότητες – Γαστρονομικοί προορισμοί» του Γιώργου Πίττα,  όπου τίθενται προβληματισμοί και προτείνονται δράσεις, έτσι ώστε ο γαστρονομικός πλούτος κάθε τόπου να αξιοποιηθεί και να γίνει, μέσα από την αφύπνιση των κοιμισμένων συλλογικοτήτων, μοχλός ανάπτυξης για την ελληνική γαστρονομία και την οικονομία της χώρας.

Στην μεγάλη γιορτή του Τουρισμού Tourism Awards 2019 οι «Γαστρονομικές Κοινότητες – Γαστρονομικοί Προορισμοί» βραβεύτηκαν με το Golden Prize, στην κατηγορία “Συγγραφικό έργο για τον τουρισμό”.

Γαστρονομικές Κοινότητες - Gastronomy and Wine Tourism

Η σημαντική αυτή βράβευση ήρθε παράλληλα με την επιβράβευση της κοινωνίας, όταν περιοχές της χώρας ενδιαφέρθηκαν για την ενημέρωση και την υλοποίηση του προγράμματος “Γαστρονομικές Κοινότητες”.

Δράσεις Προγράμματος Γαστρονομικές Κοινότητες

Gastronomy & Wine Tourism - Γαστρονομική Κοινότητα Καλαμάτας

Οι δράσεις του προγράμματος περιλαμβάνουν τις εξής φάσεις:

Α. Συγκρότηση Γαστρονομικής Κοινότητας κάθε προορισμού, αποτελούμενη από τους συνειδητοποιημένους επαγγελματίες  καθε περιοχής.

Β. Εφαρμογή ενός προγράμματος κατάρτισης  και εκπαίδευσης στα μέλη της Γαστρονομικής Κοινότητας με κεντρικά σημεία του, την ανάδειξη της συνεργατικότητος και την σημασία της συνολικής εμπειρίας ενός τόπου.

Γ. Ερευνα και δημιουργία του Γαστρονομικού Χαρτοφυλακίου (Τόπος – Ιστορία, Παραδοσιακή κουζίνα, Διαμονή με αρώματα γεύσεων, Προϊόντα, Παραγωγοί, Εδέσματα, Ταβέρνες, Εστιατόρια, Καφενεία, Πανηγύρια, Αγορές, Αξιοθέατα) κάθε περιοχής.

Δ. Δημιουργία ψηφιακού οδηγού όλων του πρωταγωνιστών (προϊόντα, εδέσματα, παραγωγοί, εστίαση, φιλοξενία) κάθε Γαστρονομικού Προορισμού.

Ε. Δημιουργία έντυπου οδηγού του Γαστρονομικού Προορισμού ο οποίος θα παραπέμπει στον ψηφιακό οδηγό ο οποίος φυσικά έχει πολλαπλάσιο υλικό.

ΣΤ. Παρουσίαση του κάθε Γαστρονομικού Προορισμού στην ολότητά του (προϊόντα, γευσιγνωσίες, ανάδειξη γαστρονομικών πόρων) στον τόπο του, ώστε το έργο να γίνει γνωστό στην τοπική κοινωνία.

Ζ. Δράσεις εξωστρέφειας. Οργάνωση farm trips και press trips, συμμετοχή σε εκθέσεις εσωτερικού και εξωτερικού.

Μανιφέστο Γαστρονομικών Κοινοτήτων

Γαστρονομικές Κοινότητες

Οι σημαντικές οργανώσεις, οι επιτυχημένες εταιρείες, τα επιτυχημένα brands, οι επιτυχημένες ιδέες έχουν τα θεμέλιά τους πάνω σε μια φιλοσοφία που συνδέεται με συγκεκριμένες αξίες, συγκεκριμένα οφέλη για τον πολίτη-χρήστη και η οποία εκφράζεται μέσα από μια ιστορία την οποία ο κόσμος την πιστεύει και γίνεται ένα μ’ αυτήν. Η ιστορία των Γαστρονομικών Κοινοτήτων είναι το Μανιφέστο τους. Το δίπλωμα που απονέμεται στα μέλη κάθε κοινότητας, είναι ένας έπαινος για τη συμμετοχή στις εργασίες της Κοινότητας, αλλά και μια υπενθύμιση των αξιών και των υποχρεώσεων που αυτοδεμεύτηκαν να τηρήσουν.

1. Αγαπάμε το καλό φαγητό και το ποιοτικό κρασί, όπως και τις ιστορίες γύρω απ’ αυτά και τους ανθρώπους που τα δημιουργούν. Το πάθος μας για τη γαστρονομία έγινε η δουλειά μας.

2. Σεβόμαστε τις αξίες και τα αγαθά του γαστρονομικού πλούτου του τόπου μας. Στηρίζουμε τα τοπικά προϊόντα και την τοπική μας κουζίνα, αναπόσπαστα κομμάτια του διατροφικού μας πολιτισμού.

3. Θεωρούμε ότι η αλυσίδα με τους κρίκους Τόπος-Τοπίο-Καλλιέργειες-Μεταποίηση-Γαστρονομία-Πολιτισμός-Τουρισμός αποτελεί μια συνολική πρόταση για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, της οικονομικής ανάπτυξης κάθε τόπου, αλλά και τη συγκρότηση της πολιτιστικής και τουριστικής του ταυτότητας.

4. Υποστηρίζουμε ότι ο καλύτερος τρόπος για να αναπτυχθεί γαστρονομικά ένας τόπος είναι να κινητοποιηθούν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι. Γι’ αυτό δημιουργούμε τις Γαστρονομικές Κοινότητες, με συμμετοχή των επαγγελματιών που επιθυμούν να συνεργαστούν με κοινούς στόχους.

5. Οργανώνουμε ένα σύστημα αξιών και πρακτικών που βασίζεται σε 4 έννοιες: Εντοπιότητα, Ποιότητα, Συνεργατικότητα, Αυτοδέσμευση και δεσμευόμαστε να το τηρήσουμε.

6. Ακολουθούμε ορθές πρακτικές και διαδικασίες ποιότητας στις αγροτικές καλλιέργειες, στην αλιεία, στους χώρους παραγωγής και στις κουζίνες μας.

7. Πιστεύουμε στην εξωστρέφεια. Μαθαίνουμε από τις ελληνικές και διεθνείς πρακτικές συνεργασιών. Αντλούμε γνώση από τα καλύτερα παραδείγματα γαστρονομικού τουρισμού παγκοσμίως.

8. Συνεργαζόμαστε σφυρηλατώντας μεταξύ μας σχέσεις εμπιστοσύνης, αλληλοϋποστήριξης και αλληλεγγύης, συμβάλλοντας όλοι μαζί στην ανάδειξη του τόπου μας σε γαστρονομικό προορισμό.

9. Γινόμαστε οι καλύτεροι πρεσβευτές, όχι μόνο του εαυτού μας και της επιχείρησής μας, αλλά και του Γαστρονομικού Προορισμού που εκπροσωπούμε. Στόχος μας είναι οι επισκέπτες του τόπου μας να γνωρίσουν τον διατροφικό μας πολιτισμό και να αποκομίσουν έντονες γαστρονομικές εμπειρίες.

10. Διαχέουμε τις δράσεις μας στην κοινωνία, ώστε να γίνει σύμμαχος και κοινωνός της δραστηριότητάς μας.

11. Συντασσόμαστε στο πρόγραμμα Gastronomy & Wine Tourism, μαζί με άλλες Γαστρονομικές Κοινότητες της χώρας μας, για να αναδείξουμε διεθνώς την Ελλάδα σε έναν σημαντικό Γαστρονομικό Προορισμό.

12. Θυμόμαστε ότι η ποιότητα της ζωής μας είναι συνυφασμένη με την ποιότητα της διατροφής μας, αλλά και την ποιότητα των σχέσεών μας, που φυσικά ενισχύονται γύρω από ένα τραπέζι. Ας κάνουμε την Ελλάδα ένα μεγάλο τραπέζι γνώσης, δημιουργίας,  συνεργασίας και χαράς!

Από το εθνικό στο τοπικό κι από το τοπικό στο εθνικό

Μεγάλο ενδιαφέρον έχει ότι η δράση ανάδειξης της γαστρονομίας ενός τόπου, δεν επιχειρεί να προβληθεί αποκομμένη από άλλες αντίστοιχες προσπάθειες της χώρας, αλλά σε συνεργασία και αλληλοϋποστήριξη. Οι Γαστρονομίες των περιοχών – Τουριστικών Προορισμών, παρουσιάζονται η κάθε μία, με την ίδια δομή, ίδια προσέγγιση, έτσι ώστε όταν εμφανίζονται από κοινού να έχουν τα χαρακτηριστικά ενός ενιαίου project, και να υποδηλώνουν ότι αποτελούν τα κύτταρα ενός συνολικού έργου που είναι η Ελληνική Γαστρονομία ειδωμένη ανά περιοχή. Ετσι ώστε με κοινό Brand να μπορούν να ταξιδεύουν με την αιγίδα του ΕΟΤ ως μια εθνική ενότητα με ιδιαίτερες εκφάνσεις και ταυτότητες ανά τόπο. Με τον τρόπο αυτό, κάθε επισκέπτης της χώρας που νοιάζεται για την Ελληνική γαστρονομία, θα έχει την δυνατότητα να κινείται σ’ ένα Εθνικό επίπεδο και όχι αποκομμένο και αποσπασματικό.

Δημιουργία των πρώτων Γαστρονομικων Κοινοτήτων

Γαστρονομικές Κοινότητες - Greek Gastronomy Guide

To πρόγραμμα Gastronomy and Wine Tourism δίνει σάρκα και οστά στην ανάγκη να συνδεθούν ο Αγροδιατροφικός τομέας, με την Γαστρονομία και τον Τουρισμό. Με λειτουργικό και καινοτόμο θεσμό τις Γαστρονομικές Κοινότητες (Εθνικό Σήμα) δημιουργείται το δίκτυο της Γαστρονομίας των Προορισμών μ’ ένα κοινό brand name, το Γαστρονομικές Κοινότητες – Gastronomy and Wine Tourism (Εθνικό Σήμα). Από τον Ιανουάριο 2019 μέχρι τον Δεκέμβριο 2019 το πρόγραμμα υλοποιείται σε 4 περιοχές (Καλαμάτα, Νάουσα, Κέρκυρα, Ρόδος), ενώ είναι στα πρώτα τους βήματα άλλες 6 περιοχές (Ζαγόρι, Κερκίνη, Πήλιο, Σκιάθος, Νεμέα, Αμοργός ). Την ευθύνη για την συγκρότηση των ομάδων, την αποτύπωση και την προβολή του τόπου και του θεσμού των  Γαστρονομικών Κοινοτήτων έχει η καταξιωμένη ιστοσελίδα Greek Gastronomy Guide, η οποία έχει δημιουργήσει και διαχειρίζεται αναλάβει το όλον project του Gastronomy and Wine Tourism.

Επικεφαλής του Προγράμματος

Επικεφάλης του προγραμματος σε εθνικό επίπεδο είναι ο Γιώργος Πίττας, ξενοδόχος, εκλεγμένος σύμβουλος του ΔΣ του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος (2010-2018) με πολλές δράσεις στο πεδίο του πολιτισμού και του τουρισμού στο ενεργητικό του, όπως το πρόγραμμα του ΞΕΕ «Ελληνικό Πρωινό», του οποίου ηγήθηκε και οργάνωσε επί 8 χρόνια, δημιουργώντας ένα από τα σημαντικότερα brands της ελληνικής γαστρονομίας (το πρωινό που προσφέρεται στα ξενοδοχεία της χώρας μας με συγκεκριμένο περιεχόμενο και προδιαγραφές ανά τόπο ώστε να προσφέρει και να απολαμβάνει ιδιαίτερη προστιθέμενη αξία). Παράλληλα με τα ταξίδια του καταγράφει τα αχαρτογράφητα κομμάτια της ελληνικής επικράτειας και ιδιαίτερα την καθημερινότητα, τον κοινωνικό βίο, εκεί όπου όπως λέει χαρακτηριστικά “τρυπώνει η ψυχή κάθε τόπου και εκεί όπου κρύβονται τα δαιμόνιά του”. Το υλικό των τριάντα χρόνων έρευνάς του συγκεντρώθηκε σε 7 βιβλία (Σημάδια του Αιγαίου, Πανηγύρια στο Αιγαίο, Πάρος οδοιπορικό στον τόπο και το χρόνο, Καφενεία της Ελλάδος, Αθηναϊκή Ταβέρνα, Θησαυροί της Ελληνικής Γαστρονομίας, Γαστρονομικές Κοινότητες).

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα

Τα μέλη της ομάδας, κάνοντας πράξη τα μαθήματα συνεργατικότητας, αξιολογούν και εντοπίζουν από κοινού τα αγαθά και τις αξίες της γαστρονομίας κάθε τόπου που πρέπει να αναδειχθούν και να αξιοποιηθούν ώστε να συγκροτήσουν τη γαστρονομική ταυτότητα κάθε τόπου.

Αναλύονται και σχολιάζονται σε ημερίδες αποσπάσματα του βιβλίου «Γαστρονομικές Κοινότητες – Γαστρονομικοί Προορισμοί» σχετικά με:

• Αλλαγή νοοτροπίας των επαγγελματιών

• Τέχνη συνεργασίας και κουλτούρα συνεργειών

• Ανταγωνισμός και Συνανταγωνισμός

• Επαγγελματική κατάρτιση

• Νέου τύπου ηγεσία

• Πατριδογνωσία και ανάκτηση πολιτιστικής αυτοπεποίθησης

• Ολιστική εμπειρία προορισμού

• Δημιουργία μύθου – storytelling

Μετά το πέρας του εκπαιδευτικού προγράμματος συγκροτείται η Γαστρονομική Κοινότητητα από τα μέλη της στην βάση των αξιών του Μανιφέστου που περιέχει τις αξίες και τη φιλοσοφία της δράσης.

Ψηφιακός Οδηγός Γαστρονομικών Κοινοτήτων

Γαστρονομικές Κοινότητες - Gastronomy and Wine Tourism - Greek Gastronomy Guide

O ψηφιακός οδηγός κάθε Γαστρονομικής Κοινότητας του προγράμματος Gastronomy and Wine Tourism είναι το Greek Gastronomy Guide, η δημοφιλής ιστοσελίδα με μια από τις μεγαλύτερες επισκεψιμότητες στον χώρο της γαστρονομίας – το 2018 έλαβε το Golden Prize στα Tourism Awards στην κατηγορία των digital destination guides – βασικό εργαλείο για την περιήγηση κάθε ταξιδιώτη με γαστρονομικές ανησυχίες.

Η συμπλήρωση του ψηφιακού οδηγού γίνεται με τη σύμφωνη γνώμη των μελών της Γαστρονομικής Κοινότητας κάθε περιοχής, πρώτον για να είναι φερέγγυος και κατά δεύτερο λόγο για να νιώσουν τα μέλη ότι είναι δικός τους και να τον υποστήριξουν. «Αν δεν γράψουμε εμείς την ιστορία μας και τον μύθο μας, θα την γράψουν κάποιοι άλλοι και σίγουρα, όχι με τον τρόπο που θα επιθυμούσαμε εμείς». Για τις ανάγκες του προγράμματος Gastronomy
and Wine Tourism δημιουργούνται στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα άρθρα που αναφέρονται στους πρωταγωνιστές της γαστρονομίας κάθε τόπου, μετά από φωτογράφιση, συνέντευξη και επίσκεψη στην έδρα τους. Κύριος στόχος του υλικού, εκτός των απαραίτητων πληροφοριακών στοιχείων, είναι να έχει μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση, έτσι ώστε η αλήθεια κάθε επαγγελματία να αποτελέσει και το έναυσμα για τη δημιουργία του μύθου του και τη δημιουργία του σχετικού storytelling.

Τα στοιχεία αυτά που προέρχονται από την έρευνα πεδίου, ψηφιοποιούνται και με SEO στο Greek Gastronomy Guide) προωθούνται έτσι ώστε να βρίσκονται πάντα στις πρώτες θέσεις αναζήτησης.

Εντυπος οδηγός κάθε Γαστρονομικού Προορισμού

O έντυπος οδηγός του κάθε Γαστρονομικού Προορισμού του προγραμματος Gastronomy and Wine Tourism  συμπυκνώνει στις σελίδες του, τους γαστρονομικούς θησαυρούς της περιοχής, ενώ ταυτόχρονα παραπέμπει στον ψηφιακό οδηγό του Greek Gastronomy Guide προκειμένου ο αναγνώστης να αποκτήσει αναλυτικότερη προσέγγιση και γεωγραφικό εντοπισμό όλων των γαστρονομικών πόρων και αξιοθεάτων της. O έντυπος οδηγός αναφέρεται στις γαστρονομικές αξίες του τόπου (τοπία, πανηγύρια, προϊόντα, αγορές, εδέσματα, γαστρονομικά souvenir).

Ο έντυπος οδηγός 28 σελίδων περιλαμβάνει τα κεφάλαια:

1. Ένας τόπος πλούσιος σε ιστορία και γαστρονομικούς θησαυρούς

2. Πρώτες ύλες υψηλής ποιότητας

3. Το πρωτεύον προϊόν του τόπου

4. Τα προϊόντα πρεσβευτές του τόπου ( τα 5 επικρατέστερα)

5. Παραδοσιακή κουζίνα – Χαρακτηριστικά εδέσματα

6. Εστιατόρια και ταβέρνες

7. Οινικός τουρισμός

8. Αγορές, Γαστρονομικές εκδηλώσεις, γιορτές.

9.  Δέκα Γαστρονομικά ενθύμια

10. Ταξιδεύοντας

Επίλογος

Gastronomy & Wine Tourism - Γαστρονομική Κοινότητα Καλαμάτας

Το καινοτόμο πρόγραμμα Γαστρονομικές Κοινότητες βρίσκεται στην καρδιά των νέων τάσεων του Τουρισμού γιατί:

1. Αναδεικνύει την ταυτότητα των προορισμών, προβάλλει την αυθεντικότητα κάθε τόπου και δίνει την δυνατότητα στο κοινό, τους σύγχρονους περιηγητές που ενδιαφέρονται να γνωρίσουν τους τοπικούς πολιτισμούς, να ζήσουν έντονες εμπειρίες.

2. Πρωταγωνιστές των βιωματικών εμπειριών είναι οι καλύτεροι τοπικοί επαγγελματίες της γαστρονομίας που επιθυμούν να συνεργαστούν, για να δημι- ουργήσουν και να επιδείξουν την ολιστική εικόνα του τόπου τους.
Επιχειρείται μέσα από τα σεμινάρια και από κοινές δράσεις να αλλάξει η νοοτροπία του Έλληνα και να μυηθεί στις αξίες της συλλογικότητας και της συνεργατικότητας.
3. Αξιοποιείται η σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία και η προβολή της γαστρονομικής προσφοράς κάθε τόπου εξασφαλίζεται με στοχευμένες δράσεις εξωστρέφειας.

4. Ενώ κάθε Γαστρονομική Κοινότητα αποκτά τη δική της νομική και οικονομική υπόσταση (γίνεται ΑΜΚΕ) και τη δική της αυτονομία, παρουσιάζει το περιεχόμενό της με την ίδια δομή, ίδια προσέγγιση, με τις άλλες Γαστρονομικές Κοινότητες, έτσι ώστε όταν εμφανίζονται από κοινού να έχουν τα χαρακτηριστικά ενός ενιαίου project, και να υποδηλώνουν ότι αποτελούν τα κύτταρα ενός συνολικού έργου που είναι η Ελληνική Γαστρονομία. Με τον τρόπο αυτόν εξασφαλίζεται η αυτονομία κάθε Γαστρονομικής Κοινότητας, αλλά και η ενιαία συμπεριφορά στα πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής.

Γαστρονομικές Κοινότητες - Greek Gastronomy Guide
error: Alert: Πνευματική ιδιοκτησία GGG !!